Friday, November 14, 2014

Sambal tumis ikan bilis utk ke Jepun

Assalamualaikum...
ape kabar semua? hmmm..seharian membuat kerja rumah..ni baru berkesempatan nak update blog comel saya ni..dari pagi lagi sibuk kemas rumah, basuh kain, sidai kain,  goreng nasi utk sarapan.. berenti sarapan jap, pastu sambung lak masak untuk tengahri..dah tghri anak2 balik dari sekolah, bagi makan..kemas dapur pulak..

Pastu dapatla baring2 kejap, meluruskan pinggang, sambil menyusukan si kecik yang comel tu..Nur Raihah namanya..alhamdulillah, baik je die.. x meragam.. moga membesar menjadi anak yang solehah..berjaya dunia akhirat.. amiinnn..

Pas Jumaat, suami n anak2 gi sekolah..tinggal lah saya, Rifqah n Raihah.. sambung pulak projek masak sambal tumis ikan bilis yang nak dibawa ke Jepun... bukan saya yang nak gi Jepun, tapi adik saya yang akauntan tu haaa... tu laa, dulu suh belajo masak, malas...hihihi..

Sambal tumis ni untuk stok 10 hari adik berada di sana.. mudah2an tahan la ye, walaupon tanpa bahan pengawet..hihi

Resepinya?? ikut macam biasa mak masak..bahan yang sama, cara  yang sama, tp rasa mungkin berbeza.. x kisahlah kan.. janji dimasak dengan penuh kasih sayang... hihi..

Bahan2 nya :
  *  ikan bilis
  *  cili kering (kisar)
  *  bawang
  *  belacan

Cara2 :
  ~ panaskan minyak, goreng ikan bilis hingga garing, toskan minyak
  ~ tumbuk bawang n belacan hingga lumat 
     (  saya yg ` rajin` ni tukar versi lain...blender je..hihi )
  ~ tumis bawang n belacan yg dh ditumbuk tadi, bila dah naik bau, masukkan cili kisar..biarkan hingga agak garing, buh gula n garam..
  ~ masukkan ikan bilis yang dah digoreng tadi..
  ~ kacau hingga sebati..biarkan seketika.. kemudian blh tutup api..

Selamat mencuba :)

Fuhhh...penat seharian dengan urusan rumahtangga..sape kate jadi surirumah x penat?? ingat duk umah, boleh goyang kaki, kilatkan kuku je kejenye? hehe

Sebab tu la saya selalu ingatkan para wanita.. x kira la yg bekerjaya mahupon surirumah tangga.. amalkan pemakanan yang sihat..yang cukup nutrisi..sebab badan kita ni bekerja 24 jam..perlukan makanan yang berkhasiat..

Tp x dinafikanla kan, kaang2 kita ni bila sibuk siapkan tugasan seharian, makan pon ikut dan je kan..ape yang sempat je capai, masuk mulut.. kadang2 anak2 terlebih selera makan..kita utamakan mereka..sudahnya, kita x makan..hehe..

Sebab tu wanita ni perlu vitamin..untuk apa?? supaya kita kekal cergas bertenaga sepanjang masa...macam saya, vitamin wajib saya setiap hari : ESP, VITALEA, VIT C, OSTEMATRIX..
~ vitamin2 ni bukan sahaja memberi kita kesihatan dan tenaga, tapi ia juga menjadikan kulit kita makin berseri.. xdela sememeh je kan walaupon banyak keje nak kene buat..hihi

Hmmm....panjang pulak saya membebel hari ni.. si kecik pon dah bangun..jap lg anak2 pon dah balik dari kelas Fardhu Ain.. jom la rehat2 dulu, sambil meluruskan urat2 yang tegang...


  

No comments:

Post a Comment