Tuesday, November 11, 2014

Menangani Stress Semasa Hamil

Assalamualaikum sahabat² blog saya yg cantik manis :)
Ape kabar semua? semoga kita semua sntiasa sihat dan berada dalam rahmat dan kasih sayang Allh..

Hari ni saya nak kongsikan beberapa tips utk ibu² menangani rasa stress sepanjang tempoh kehamilan..

1.  Kenal pasti punca stress
     ~ ibu² perlu mengenal pasti punca stress tersebut, sama ada ianya disebabkan oleh masalah peribadi, masalah kesihatan atau sebab² lain.  Rungkaikan masalah tersebut melalui perbincangan dgn suami, ibu bapa, rakat sekerja.  Meluah perasaan adalah lebih baik daripada ibu² terus²an memendamnya tanpa sebarang penyelesaian.

2.  Rehat dan tenangkan minda
     ~ dapatkan rehat yang cukup, lapangkan dada dan tenangkn minda.  Luangkan lebih banyak.masa dengan berzikir, bertasbih, membaca al-quran, kerana yakinlah bahawa dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang.

3.  Berkomunikasi
     ~ cari teman untuk berkongsi cerita, sama ada pasangan kita, rakan atau ahli keluarga.  Ini dapat membuatkan ibu² merasa sedikit lega dan mungkin juga dapat dapat jalan penyelesaian masalah yg dihadapi.

4.  Urutan
     ~ urutan juga dapat melegakan serta membantu ibu² mengurangkan ketegangan otot², memperlambatkan degupan jantung dan juga menurunkan kadar hormin stress.

5.   Nasihat doktor
      ~ Sekiranya masalah ini semakin serius, segeralah berjumpa doktor dan dapatkan khidmat nasihat..

Pengalaman saya mengandung anak ke 5 baru² ni, saya amalkan makan BCOMPLEX Shaklee..Alhamdulillah, sgt membantu utk mengurangkan rase stress dan mengurangkan rase penat bekerja, mengandung dan menguruskan rumahtangga..

Sebarang pertanyaan, blh hubungi saya..
zuryati
019-3176967

No comments:

Post a Comment